اللهم صل علی محمد و آل محمد
تاریخ : ۱۳۹۴/۱۱/۰۷ - ۱۱:۱۸ ذخیره فایل ارسال به دوستان

وقتی کارنامه دانش آموز به خانه میرسد!

یک مشاور تحصیلی نوشت: کارنامه دانش آموز فقط به خود او تعلق ندارد و نتیجه تلاش فردی او نیست بلکه به خانواده او نیز تعلق دارد.

به گزارشپایگاه اطلاع رسانی جوادیه فلاح به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهداد ملاصالحی کارشناس و مشاور تحصیلی در یادداشتی درباه نحوه برخورد اولیا با کارنامه  دانش آموزان نوشت: در این روزها و پس از پایان امتحانات میان سال، کم کم نوبت به دریافت کارنامه دانش‌آموزان می‌رسد. برگه‌ای که حاصل تلاش ایام امتحانات دانش آموز در آن بصورت فشرده منعکس شده است و بار روانی زیادی را بین خانه و مدرسه منتقل می‌کند. برخورد هوشمندانه اولیا با کارنامه در منزل می‌تواند تاثیر مثبت زیادی در آرامش روانی و بهبود کیفیت یادگیری دانش آموزان داشته باشد.
4067042_274
متن زیر به چند نکته مهم در این رابطه می‌پردازد.
۱-فراموش نکنید هر کارنامه‌ای سزاوار تشویق است؛ حتی اگر نمرات درخشانی هم در آن نباشد و بدانید که این تشویق کردن مهمترین نیاز دانش آموز ماست. پس در کارنامه بگردید و دنبال موردی برای آفرین گفتن و شارژ روحی دانش آموز باشید. بررسی نقاط ضعف و نمره‌های کم بعد از توجه و بزرگ‌نمایی نمرات خوب بسیار کارآمدتر خواهد شد. یادتان باشد کارنامه نمادی از پایان گرفتن یک تلاش در یک مقطع زمانی است و هر تلاشی سزاوار یک خسته نباشی و یک تشکر در انتهای آن  است.
۲-دربرسی هر نمره فقط میزان کاستی آن تا بیست را نبینید، مثلا یک نمره ۱۵ دو معنا دارد. انجام شدن سه چهارم یک کار و عدم انجام یک چهارم آن کار؛ اگر می‌خواهید این نمره تبدیل به بیست شود اول باید برای این ۱۵ نمره کسب شده ارزش قایل شوید بعد به ۵ نمره کسب نشده بپردازید و سعی در جبران آن داشته باشید.
۳- کارنامه یک دانش آموز فقط به خود او تعلق ندارد و فقط نتیجه تلاش فردی او نیست بلکه به خانواده او نیز تعلق دارد. به عبارت دیگر محیط امن خانه و حمایت خانواده از دانش آموز نقش مهمی در کسب نمره‌های خوب دارد. باید از خود بپرسیم آیا ما این نقش حمایتی را در خانه به طور کامل برای دانش آموز فراهم کرده‌ایم و سهم خانه در این نمره بخوبی لحاظ شده است و یا نیازمند جبران است؟
۴- دقت کنید یک نمره خوب مثلا ۱۸ لزوما در کارنامه نمره خوبی نیست و حتی می‌تواند نمره بدی باشد. مثلا اگر امتحان درسی ساده باشد و معدل کلاس ۱۹ شده باشد دانش آموزی که نمره ۱۸ دارد نسبت به بقیه نمره خوبی کسب نکرده است. توجه به میانگین نمره کلاس می‌تواند معیار مقایسه‌ای مناسبی به ما بدهد. برسی رتبه دانش آموز در بین دانش آموزان کلاس و دوره
(کلاسهای دیگر همان پایه) نیز می‌تواند وضعیت نسبی دانش آموز را نسبت به دیگران نشان دهد.
۵- مهمترین کاری که در مورد کارنامه باید صورت بگیرد آسیب شناسی نمرات کم و جبران آنهاست و بهترین روش برای اینکار یک جلسه مشورتی با حضور دانش آموز و اولیا او و معلم درس و مشاور تحصیلی مدرسه می‌باشد. در این جلسه با ارزیابی نقص‌هایی که در فرآیند یادگیری وجود داشته راهکار جبرانی نمره ارزیابی و تعیین می‌شود.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه